תפישת עולם הוליסטית- מהו הדבר השלם?

איזכור להתבוננות הוליסטית מצאתי בחיפוש ברשת-
המשפט המצוטט המתייחס לבריאות, בהחלט יכול להתרחב להסתכלות על בריאות העולם, ולהתייחס לסביבת חיינו:
"…כפי שאין ניגשים לריפוי עיניים בנפרד מהראש, ולא לריפוי ראש בנפרד מהגוף, כך אין מרפאים גוף בנפרד מהנשמה, וזאת גם הסיבה שמעיני רופאים יוונים נעלמות מחלות רבות, משום שמזניחים הם את הדבר השלם שלו יש לדאוג, ואם איננו כשורה, אי אפשר שהחלק יהיה כשורה" סוקרטס, מורו של אפלטון.
ציטוט זה מיוחס לסוקרטס, אלא שאין לדעת בדיוק של מי בפועל היו מילים אלו.
על כול פנים- ההתבוננות פילוסופית על מורכבות של המערכת, שאותה מלמדים עד היום, התחילה ככול הנראה כ400 שנה לפני ספירת הנוצרים, וכנראה עוד קודם לכך.

מהו הדבר השלם? איך מתייחסים לתמונה רחבה ומקיפה, של רובדי מציאות שונים?
להבנתי מדובר על תהליך מתמשך של פיענוח, והתבוננות, בעולם.
תהליך שאנחנו כיחידים, עוסקים בו במידה זו או אחרת.
כתוצאה משינויים בתפיסה של היחידים, גם החברה מרחיבה את ההסתכלות שלה.

שינויים בתפיסה קורים בהדרגה בתחומים השונים הקשורים להתארגנויות חברתיות ממוסדות- מאחר שאנשים מעצבים מערכות בהתאם לתפישת העולם שלהם.
המערכות האנושיות אותן אנו פוגשים:
מערכות חינוך, פרקטיקות של התייחסות לגוף האדם- כמו ענפי ספורט, פעילות גופנית, ומודעות גופנית, תזונה, טיפולים רפואיים.
התייחסות לנפש האדם- מערכות בריאות הנפש, שיטות טיפול המתייחסות לצד הרגשי והרוחני, כמשמעותי לא פחות מהצד הפיזי או השכלי.
ענפי תרבות שונים- מוסדות אקדמאים, העוסקים בצד היצירתי, או בחקר התרבות ואחרים העוסקים במדע ובפיתוח טכנולוגי.
יש העוסקים בלמידת מבנה החברה, מצב הפרט ורווחתו, או מגישים טיפול בתחומים אלו.
ישנן מערכות תקשורת, ותקשורת המונים, ארגונים של ניהול כולל ברמת מדינות, משטרים, שלטון מקומי, חקיקה.

אם נשווה את המוסדות האלו, היום ובעבר, ניתן לראות שינויים שעברו, מבחינת תחומי הידע עליהם הגופים נשענים ומתבססים.
יש שינויים בחומרי הלימוד, ובתפיסות העולם העומדות בבסיס תוכניות הלימוד. בהרכב האנושי והסוציאלי של השותפים היכולים לקחת חלק בכול ארגון.

מאחר שרוב השינויים קורים בהדרגה, לעיתים אנו נוטים לתפוס את המציאות כמשהו יציב, ובלתי משתנה.
כשמסתכלים במבט לאחור, על פרקי זמן של עשור שנים, ופרקים של כמה עשורים, וכמה מאות, ההבדלים נהיים ברורים יותר.

באופן אישי וברור מאליו, אני נוטה להשוות את מקומן ומעמדן של נשים בתוך מערכות אלו.
כשאני מתבוננת במבט לאחור, אני מבינה את היקף השינוי במעמד הנשים בחברה המערבית, בקהילות שזכו לחיי רווחה.
אני מברכת על כך שזכיתי לטעום וליהנות מהשינוי במהלך חיי שלי.

לאורך ההיסטוריה היה מקום לחיי הרוח והנפש. ההתייחסות לנפש היתה מודגשת בתפיסות הדתיות.
התפיסה ההוליסטית חובקת לתוכה גם את חיי הרוח- והנפש של האדם – ללא קשר לאמונה דתית.
בראיה ההוליסטית מתבוננים ביחסי הגומלין בין חווית הקיום האנושית, האמונות הפנימיות של האדם, הרגשות, הפרשנות של המציאות, הבחירות הפנימיות, מודעות וחוסר מודעות, כוחות נפש, וכוחות רוחניים.
מחזקים את היכולת להתבוננות, ואת המודעות לכך שיש אפשרות בחירה כיצד להתייחס לדברים.

התפיסה ההוליסטית- היא דרך חשיבה ותפיסת עולם המניחה מראש שהעולם מורכב, וגם כול תחום בפני עצמו מורכב.
בהבדל מהתמחות צרה, המתמקדת בידיעה מפורטת של חלק מתמונה כללית, ולמעשה איננה מכוונת לראיה הכללית, התפיסה ההוליסטית מפענחת את הקשרים וההשפעות שיש בין תחומים רבים, ומנסה לראות מה הם יחסי הגומלין וההשפעות .

האם יש יעד אליו עלינו להגיע? מהו הישג בראיה הוליסטית?
למעשה בתפיסה זו על כול יחיד לבחור בעצמו, מה נכון עבורו בפרק זמן זה, ולהמשיך ולבחון ולבדוק, ולברר עם עצמו מחדש מעת לעת מה תשובתו בזמן הנתון.

באופן אישי אני משתדלת ללמוד לקחת אחריות ולבחון מה הבחירות שלי יוצרות בעולם הפנימי שלי.
אני בוחרת להאמין שהחיים הם דרך והדרך היא משמעות הקיום.
משתדלת לשים לב באיזה אופן אני עוברת את הדרך, ולחוות את עצם הקיום, יום אחר יום, כול יום ואופיו המיוחד. מזג האוויר שלו, התחושות, המחשבות. המפגשים שהוא מזמן.
– משתדלת להיות מודעת ליחסי הגומלין שלי עם העולם. לדעת לברך על מה שזכיתי לו, ולשאול מה פרק החיים שלי יוצר בעולם.
מהי תרומתי, וכיצד אני מודה על המתנות שבהן זכיתי.

בשפה האנגלית יש תרגומים רבים למילה שלם, אחד מביניהם whole, ושלמות wholeness .
הצלצול מזכיר את המילה holiness שפרושה קדושה.
על אף שנראה שהשורשים שונים, אולי הצלצול הדומה מרמז על חיבור בין היכולת לתפיסה רחבה המקיפה את השלם כולו, לבין החוויה של קדושה- קדושת היקום, והקיום.

השאר תגובה