מהפכת האינטרנט- המשך | מקומיות וגלובליות משולבות. נוצר כר פורה ליצירה וליוצרים

יוצרים נהנים לפתוח דלת לעולם

creativity

יצירה

אמצעי פרסום והפצה- נגישים לכול משתמשי הרשת
מהפכת האינטרנט המתמשכת הביאה להתפתחות הדרגתית אך מהירה, של הנגישות לפרסום והפצה עצמאיים, של כול משתמש ברשת.
באמצעות האינטרנט, נפתחו מגוון אפשרויות להצגה והפצה של תמונות, סרטונים, מצגות, טקסטים והקלטות הכוללות גם מוזיקה. הכלים החדשים פתחו אפשרויות חדשות לאנשים יוצרים לחשוף את עצמם .
היתרונות הבולטים של אמצעים אלו:
זמינים בחינם
אינם עוברים צנזור (למעט בקרה ומניעה של תכנים פוגעניים או פגיעה בזכויות יוצרים)
ניתן להעלות אותם באמצעים ביתיים. פשוט מהמחשב.

החשיפה נעשית ברמה המקומית והכללית כאחד
האינטרנט מאפשר לכול אדם לחשוף את יצירתו בפני ציבור. אין צורך לעבור מבחן של מבקרי אומנות ותרבות, או להתפרסם, או להיות בעל אמצעים חריגים, כדי שיהיה מקום להפיץ את היצירות בתחומים השונים, ממוזיקה וציור, דרך עיצוב, כתיבה ובעצם כול דבר שניתן להקליט או לצלם, ניתן להפצה.

הופעת אמצעים מיוחדים: יוטיוב, וגיוס כספים ממשתמשי הרשת
פרסום באתר יוטיוב הנו אחת האפשרויות הזמינות לצורך חשיפה.
היוטיוב הוא אתר פופולרי מאד, בין הנצפים ביותר ברשת, ומשמש בעיקר להפצה של חומרים של אנשים פרטיים. זהו אתר אמריקאי שהוקם ב2005 , במטרה לאפשר העלאת חומר על ידי כול המעוניין בכך, ומכוון בהחלט לעידוד יצירה.
מטרת שלושת האנשים שהגו את הרעיון הייתה ליצור אפשרות הפתוחה לציבור להעביר קובצי וידאו ושמע גדולים בקלות דרך האינטרנט.

גיוס כספים במסגרת של מימון המונים (crowdfunding)
בנוסף יש אפשרות לגיוס כספים בשיטת מימון המונים, באמצעות אתרים שנבנו במיוחד לצורך זה. לטובת קידום יוזמות ויצירה. (החל מ2006 , על פי הערך בויקפדיה).

שינויים
בעבר היה מסובך להגיע לפרסום. אפיקי ההפצה היו מוגבלים, צרים, ונמצאו בידיים של מוסדות תרבות שונים. או מוסדות מדעיים. פרסום היה מותנה בקשרים במקומות מתאימים, ותהליכי סינון.
גם היום יחסי ציבור יכולים לעזור לחשיפה, אך יש אפשרות להנגיש דברים לכולם באינטרנט,
ולקבל חשיפה, הפצה ותגובות באמצעות הרשתות החברתיות, ערוץ יוטיוב, ועוד.

מה שעולה לרשת, ניתן לצפייה ברחבי העולם (מלבד במדינות שאוסרות שימושים ברשת).
יוצר יכול להתכוונן לקהל מקומי, ומוכר, ואכן יש הרבה מקום ואפשרויות ליצירה מקומית, ולפרסום מקומי. עם זאת אותה יצירה יכולה להיות מוצגת ונגישה מעבר למקום ולזמן. ולהיות ניתנת לצפייה ברחבי הכדור. למעשה החומרים בתחומים שונים הנמצאים ברשת זמינים בתפוצה גלובלית.
ציבור הגולשים, שהוא ציבור שהולך וגדל, משמש כחבר השופטים, שצפיותיו והעדפותיו משפיעות על היקף ההפצה של מה שהועלה לרשת.

בעבורנו הרשת היא גם רשת דייגים
אנחנו יכולים למצוא בה שלל רב:
אומנות, רעיונות והגות, המצאות טכניות ומדעיות, והרבה מידע.
אנחנו שולים ממנה מה שים המוחות האנושיים הצמיח, ושיגר לרשת.
היא מחברת בין היוצרים לציבור.

 

 

2 מחשבות על “מהפכת האינטרנט- המשך | מקומיות וגלובליות משולבות. נוצר כר פורה ליצירה וליוצרים

  1. יש משהו מטעה בתפישה הזו, במיוחד ככל שהדברים נוגעים לפייסבוק. התפוצה בפייסבוק תלויה בהחלטות של האלגוריתם שקובע למי יוצגו הפוסטים שכל אחד מפרסם, ויש השערות די רציניות שבשנים האחרונות הוא הפחית מאוד את התפוצה של תוכן שלא מקודם באמצעות תשלום לפייסבוק. וזה די הגיוני, אם זוכרים שפייסבוק היא חברת הפרסום הגדולה בעולם, במסווה של רשת חברתית שהציבור מייצר עבורה פחות או יותר בחינם.
    ועוד תופעה שמעניין לראות היא שהרבה פעמים פוסטים זוכים לתפוצה רחבה אחרי שהם מתפרסמים בכלי התקשורת המרכזיים (שבתורם, לפחות בישראל, הפכו במידה רבה למדווחים מה קורה בפייסבוק. יש המון המון ידיעות על כך שמישהו פרסם פוסט, שכל תוכנן הוא העתקת תוכן הפוסט). המשמעות היא שפוטנציאל החשיפה של המשתמש הפשוט הוא במידה רבה אשליה, כשהכוח להגיע לתפוצה רחבה נשאר כמעט תמיד בידי מעטים שמחזיקים עמדות מפתח כלכליות (גופים שיכולים להשקיע הרבה בפרסום או כלי תקשורת גדולים בשליטת בעלי הון פרטי), או בידי דמויות ציבוריות שזכו לפרסום בזכות דברים אחרים (מפוליטיקה, דרך עסקים ועד בידור).

    • לפרסם זה לא אומר להתפרסם. אני לא מכוונת לסטטיסטיקות, או לרצון של אנשים להתפרסם, או למדידה כמה כול אחד התפרסם.
      גם אין צורך לדעתי שכולם יהיו מפורסמים,זה ממש מיותר. יחד עם זה לכול אחד יכול להיות קהל, בהיקף כלשהו, ויש אפשרות שדבריו יגיעו לאנשים שלא בהכרח נמצאים קרוב אליו גאוגרפית, ולא בהכרח קשורים אליו.
      אנשים שבוחרים להעביר הלאה משהו שפגשו, הם סוכני הפצה.
      באופן אישי אני נמנעת מהתכנים המופצים בעיתונות רדיו וטלוויזיה, ודגה מידע ויצירות ברשת.
      אני רואה את העולם כרקמה של הרבה יצירות מקומיות, ועם יכולת לצפות במגוון קטעים מתוך יצירה זו.
      כמות היצירות בעולמנו, שנחשפות במידה זו או אחרת, ממילא בלתי אפשרית להכלה. וכך גם היקפי המידע.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s